Schepen 2024

SCHEPEN 2024

Zie hier welke schepen er onder andere aan de Trawlerkade in IJmuiden liggen tijdens het Havenfestival 2023. 

Rondvaarten

Vanaf het ponton ter hoogte van het Ymuiden Stores vinden op zaterdag en zondag tussen 12.00 en 17.00 uur gratis rondvaarten plaats door de maritieme dienstverleners in IJmuiden. Er wordt gevaren door het Loodswezen, Vletterlieden en het Maritiem College IJmuiden. Ook het stoomschip de Adelaar zal ook enkele rondvaarten verzorgen. 

De lange wachtrijen in het verleden hebben aangetoond dat de rondvaarten zeer populair zijn. Bezoekers kunnen gewoon in de rij gaan staan. Het Loodswezen werkt met time slots. Er worden voldoende hekken neergezet om de wachtende passagiers te kunnen scheiden van eventuele andere activiteiten op de kade.

Rondvaart op De morgenster

Op zaterdag 24 en zondag 25 juni kan er om 10.00 uur een zeiltocht worden gemaakt met het Tallship de Morgenster. Meevaren kost 35 euro voor volwassenen en 20 euro voor kinderen tot 16 jaar. Let op: Er kan alleen met cash worden betaald. Er is plaats voor maximaal 90 opvarenden per vaart. Aan boord is het mogelijk om tegen betaling (cash) een drankje aan de bar te bestellen. 

Aanmelden voor de rondvaart is noodzakelijk.

Onder de naam ‘Vrouwe Maria’ werd deze brik ingezet voor de visvangst in de Noordzee. In 1928 werd het uitgerust met een motor en in 1947 werd het verlengd en hermeten. In 1959 kreeg het de naam ‘Morgenster’. Het werd daarna gebruikt in de sportvisserij en als radioschip voor radio Del mare. In 1993 heeft de IJmuidenaar Harry Muter het schip gekocht en het vervolgens verbouwd tot een Sail Training schip.

Sinds 2008 is de Morgenster in de vaart als clipperbrik. De missie is het behoud historisch erfgoed, zeemanschap en de persoonlijk ontplooiing van alle opvarenden.

Frank bonefaas

Cornelis Vrolijk is een bekende naam in de haven van IJmuiden. De schepen van het visserijbedrijf vissen op onder andere haring en makreel en vriezen de vangst aan boord in. Tijdens het Havenfestival heeft Cornelis Vrolijk een van hun trawlers, de ‘Frank Bonefaas’, opengesteld voor bezoek. Bezoekers kunnen een kijkje nemen in de wereld van de visserij en meer te weten te komen van de bemanning over duurzame visvangst en het werken en leven aan boord.

Op zaterdag 22 en zondag 23 juni 2024 is het mogelijk om tussen 12.00 en 17.00 uur het schip te bezoeken. Om het schip te kunnen bezoeken is een minimale leeftijd vereist van 12 jaar en is het belangrijk om goed ter been te zijn. Registratie vooraf is niet nodig en gebeurt ter plaatse. 

DE ADELAAR

De Adelaar (23.01428) werd in 1925 gebouwd voor rekening van P. Boudewijns te Rotterdam. P. Boudewijns was deelnemer in de stoomsleepdienst MAAS te Rotterdam en voer tot in de zestiger jaren met de ADELAAR als havensleepboot te Rotterdam. 

In 1965 werd de boot verkocht aan de ’s Gravenhaagsche Sleepdienst te Vlaardingen en herdoopt BOTLEK. Opnieuw als ADELAAR kwam ze in de vaart bij P. Molendijk te Vlaardingen. In 1975 tenslotte werd de boot verkocht aan de familie van Gulik te Beverwijk, alwaar de boot nog immer in de vaart is, onder beheer van B. van Gulik.

Het schip is te bezichtigen via de vaste steiger van de Windcat.

Aphrodite

De Aphrodite is in 1994 gebouwd in Lemmer als luxe charterschip voor de Wadden- en de Oostzee. In 2016 is het schip verkocht aan de huidige eigenaar en wordt gebruikt als privéjacht. De Aphrodite vaart behalve in de Oostzee op alle Europese wateren inclusief de Middellandse Zee.

Het schip is een Brik, geheel dwars getuigd, met 17 zeilen. Met vol zeil beschikt de Aphrodite over 383 vierkante meter zeil. Met een hoofdmotor van 360 pk, een boegschroef van 150 pk en een diepgang van 2 meter is het schip erg goed bestuurbaar. Over de volle lengte meet het schip 30 meter met een breedte van 7 meter. Met gunstige wind behaalt het schip een snelheid van 8 knopen op vol zeil. Het schip is verbazingwekkend goed te zeilen met een kleine bemanning. Zo kan worden gevaren met 2 ervaren zeilers en kunnen de zeilen met handkracht worden gezet in 30 minuten.

Bijzonderheid van het schip is dat het door zijn masten, opgerolde zeilen en vele lijnen met windkracht 4 à 5 zonder zeilen of motor 1,5 tot 2 knopen vaart. De lengte van alle lijnen opgeteld bedraagt 3,4 kilometer.

Bron: sail.nl 

Naaldwijk

De Naaldwijk is gebouwd in het kader van MDAP (Mutuel Defence Assistence Program) onder (Amerikaans) nummer USN MSC 175. Van dit type schip zijn er totaal 32 gebouwd op diverse Nederlandse scheepswerven. De eerste 18 waaronder de Naaldwijk, zijn gefinancierd door de Amerikaanse “Off shore” procedure (MDAP) . De overige 14 zijn door Nederland betaald uit het tegenwaarde fonds van de Marshall-hulp. Het eerste schip en tevens de naamgever van deze klasse is de Hr. Ms. Dokkum. De Dokkumklasse is gebouwd naar Engels voorbeeld (Ton-klasse) met Nederlandse aanpassingen in het ontwerp.

YED PRIOR

De Yed Prior is door Spaansen in gebruik genomen om zand en grind te winnen op de Noordzee.

Dit innovatieve schip doet regelmatig IJmuiden aan, maar ook Engeland en Denemarken.

Spaansen heeft het vaarschema speciaal voor het Havenfestival aangepast en daarom zal de Yed Prior afmeren aan de kop van de Trawlerkade en is te bezichtigen zaterdag vanaf ca. 13 uur en zondag tot ca. 16 uur.

Op de kade staan oude vrachtwagens van het bedrijf die ons een kijkje gunnen in het verleden van het bedrijf.

Goede Verwachting

Het wachtschip de “Goede Verwachting” is een omgebouwde aak. Een wachtschip is in de klassieke betekenis een drijvende kazerne in een marine haven, voornamelijk voor de huisvesting van (licht)matrozen en mariniers. In de huidige tijd betekent een wachtschip meestal een clubhuis te water voor een waterscouting-groep. Een schip die niet alleen voor groepsactiviteiten kan worden gebruikt, maar waar meestal ook mee gevaren kan worden. Binnen Scouting Nederland zijn meer dan 50 wachtschepen met een lengte groten dan 15 meter in gebruik. Vanaf het wachtschip kunnen scouts zelfstandig leren wrikken, roeien en zeilen in meestal in lelievletten. Ze krijgen ook ervaring in het varen met een groter schip. De “Goede Verwachting “is de basis van de scoutinggroep Michiel Adriaanzoon de Ruyter uit IJmuiden. De Goede verwachting ligt als eerste schip na de steiger van Windcatworkboat.

 

Bron: De Binnenvaart | Foto: Erick Hietbrink

 

Prinses maxima

De maritieme Academie IJmuiden/Harlingen komt met het binnenvaaropleidingsschip  “Prinses Maxima”.  Het schip is de gehele dag open voor het publiek waarbij er informatie wordt gegeven over het volgen van diverse nautische studierichtingen.

Aan boord van de “ Prinses Maxima” maken de leerlingen hun langere reizen over de Rijn en in het Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen (ARA) gebied.

Het schip biedt slaapgelegenheid voor maximaal 24 leerlingen  en 4 bemanningsleden en is voorzien van alle moderne navigatie apparatuur.In de praktijk vaart de 56 meter lange “Prinses Maxima” in koppelverband  met de 30 meter lange “Prinses Amalia”. Dit is een tankduwbak  waar leerlingen door een praktijkinstructeur  worden onderwezen  in het omgaan met “natte lading”. Het schip is dan ook volledig uitgerust als een moderne tanker.

blusboot ''de weer''

Naar aanleiding van een zeer grote brand in 1954 werd er bedacht dat er een blusboot met grote capaciteit aan water nodig was vandaar dat in 56/57 Blusboot de Weer gebouwd is, na jaren lang trouwe dienst en meerdere branden en hulpverleningen is eind 2015 besloten dat de boot voor de veiligheidsregio niet meer nodig was. Hierop is de oude bemanning van de Weer opgestaan en heeft de boot in een stichting onder gebracht genaamd “Stichting Blusboot de Weer”. De stichting heeft als doel de boot te onderhouden en open te stellen voor publiek.

Blusboot de Weer zal meerdere demonstraties met de Bluskanonnen (afhankelijk van ligplaats en windrichting) uitvoeren. 

ELBE

Het verhaal van de Elbe in het kort: De Elbe is begonnen aan haar vierde leven, als gerestaureerde zeesleper, beschikbaar voor het publiek. U kunt de Elbe bezoeken in haar thuishaven Maassluis, tijdens maritieme evenementen in binnen- en buitenland, maar ook een vaartocht maken met dit unieke varende monument, als laatste nog varende zeesleper van Smit.

Ze komt naar het Havenfestival en zal tegen betaling vaartochten verzorgen vanaf de Trawlerkade , tussen de pieren en wellicht naar de windmolens op zee.

KNRM: JOHANNA LOUISA

Op 14 september 1968 werd de Johanna Louisa in dienst gesteld als nieuwe reddingboot voor station IJmuiden en opvolgster van de beroemde Neeltje Jacoba. De Noord- en Zuid Hollandse Redding Maatschappij had een opdracht gegeven voor de bouw van 5 schepen in de Carlot Klasse aan de gebroeders Niesten in Delfzijl. De Johanna Louisa was het vierde schip in rij.

KNRM: PRINS HENDRIK

De Prins Hendrik is op 11 juni 1951 gedoopt door Koningin Wilhelmina. Ze had het schip gekregen van de N.V. Stoomvaart Maatschappij Nederland. Zij heeft de boot weer gedoneerd aan de toenmalige K.N.Z.H.R.M. (Tegenwoordig is dat de KNRM. Op 11 juni 1951 doopte ze de boot en gaf ze de boot de naam Prins Hendrik, ter ere van haar reeds overleden echtgenoot die altijd zeer geïnteresseerd was geweest in het reddingwezen.

KNRM: Nh1816

De Nh1816 is de eerste reddingboot van een nieuwe klasse all-weather reddingboten. De reddingboot is een schenking van de Goede Doelenstichting van de verzekeringsmaatschappij Nh1816.

sleepboot holland (paraat en start klaar) pesk

Gelukkig zijn deze vier woorden nog steeds van toepassing op de unieke bergingsjager ‘Holland’. Zo’n 200 spectaculaire reddingen heeft de in 1951 gebouwde zeesleper op haar naam. Even leek het dat dit unieke – meer dan 57 meter lange – schip verloren zou gaan. Maar dankzij de visie van Nederlandse bedrijven, overheden en instellingen konden fondsen bijeen worden gebracht voor aanschaf en restauratie van de ‘Holland’.

Mede dankzij de inzet en het enthousiasme van een hechte groep vrijwilligers kon de Holland grotendeels in oorspronkelijk staat worden teruggebracht en bovendien worden voorzien van de moderne veiligheidsvoorzieningen. Hiermee blijft een stuk authentieke Hollands Glorie voor het nageslacht bewaard. Een monument van Nederlandse scheepsbouwkunde. Zeesleepboot Holland is in meerdere opzichten uniek. Als de veerboot naar Terschelling vol was, wilde eigenaar rederij Doeksen de Holland kunnen inzetten voor de passagiersdienst. Vandaar dat zij bij de bouw van het schip ook de sfeervolle salons hebben laten aanleggen. In die tijd voer de Holland als passagiersdienst met meer dan 800 passagiers aan boord!

De thuishaven van de Holland is Terschelling, en tegenwoordig is de werkhaven Harlingen. 

van laar guard vessels

Van Laar (Maritiem) is opgericht in 1925. Jacobus van Laar (1894) kocht een viswinkel in IJmuiden, Nederland. Deze winkel heette “de Kleine Stores” en werd overgenomen door Jacobus’ zoon Paul Sr. (1914). In 1965 kocht Paul sr. samen met zijn zoon Koos (1943) twee trawlers en startte een sportvisbedrijf genaamd “Sportvisserij IJmond”.

Begin jaren 80 startten ze ook “Van Laar Visserijketting” een handel in kettingen voor gebruik in de visserij. Tegenwoordig is Van Laar Visserijketting Europa’s grootste leverancier van kettingen in deze sector. De sportvisserijactiviteiten zijn in 2005 beëindigd. Tegen die tijd waren de twee sportvissersvaartuigen volledig herbouwd voor wachttaken in de offshore-industrie.

Vandaag bezit en exploiteert “Van Laar Maritime” wereldwijd 30 bewakings-, achtervolgings- en ondersteuningsvaartuigen.

Marsdiep en landtdiep

Dit multifunctionele havenvaartuigen zijn geschikt voor:
•           Zeemanschappelijke oefeningen
•           Patrouillevaren
•           Opleiden
•           Rondvaarten
•           Ondersteuningsvaartuig

De thuishaven is Den Helder. De multifunctionele havenvaartulgen zijn, oorspronkelijk voor de Koninklijke Marechaussee (KMAR), gebouwd als Damen Stan Patrol 2005 bij Damen Gorinchem. Primair zijn de schepen ontworpen voor het verrichten van toezicht, controle en surveillancetaken van zeeschepen, binnen- en recreatievaart op rivieren en kustwateren. Vanwege de plannen rond de maritieme grensbewaking nieuwe stijl (beleid 2013) diende de KMAR gefaseerd haar zeegaande patrouillevaartuigen te vervangen door kleinere vaartuigen. Vanaf januari 2014 (RV160) werden de vaartuigen door de KMAR gefaseerd uit dienst gesteld.

balgzand (koninklijke marine)

De sleepboten van de marine assisteren bij het af- en ontmeren en het verhalen (verplaatsen naar een andere ligplaats). De sleepdienst is 24 uur per dag, 7 dagen per week inzetbaar. De sleepdienst bestaat uit 3 sleepboten van de Noordzee-klasse (type ASD Tug 2810 Hybrid), de Linge-klasse-sleper Gouwe, 2 kleine sleepboten van de Breezand-klasse en 5 kleine sleepboten van de Schelde-klasse.

Foto: De Binnenvaart

argus

De Argus wordt als duikvaartuig ingezet voor de Defensie Duikgroep. De duikers gebruikt deze als platform bij hun werkzaamheden. Die werkzaamheden bestaan uit onderhoud en reparaties aan schepen en installaties van de marine in de Nederlandse kustwateren en binnenwateren. Ook wordt het schip regelmatig ingezet om te ondersteunen bij het zoeken van vermiste personen of materiaal en doet ze mee aan internationale en nationale mijnenbestrijdingsoefeningen.

albatros

De Albatros is een zeldzame historische sleepboot geregistreerd in Engeland. Volledig gerestaureerd en vernieuwd met moderne technologie zonder zijn historie te verliezen. Het schip levert sleepdiensten en plezier cruises in Europa en tot 150Km buiten haar grenzen.

Tussen 2013 en 2015 is de Albatros volledig gerestaureerd en vernieuwd. Er is uitgebreid werk verricht aan de binnenkant en buitenkant van het schip. De Albatros levert sleepdiensten door heel Europa. Opererende van uit de Port of London. Hij is beschikbaar voor een legio aan sleepdiensten zoals conventional barges, vessels, containerised waste barges, structures, Crane barges, flat top barges and pontoons.

Foto/informatie: Leo Schuitemaker / De Binnenvaart