Schepen

SCHEPEN

Op deze pagina vindt u meer informatie over de schepen die aan de Trawlerkade in IJmuiden liggen op het Havenfestival 2022. 

Meer informatie over het podiumprogramma vindt u hier. Alle overige activiteiten vindt u op de plattegrond.  

Rondvaarten

Vanaf het ponton ter hoogte van het Ymuiden Stores vinden op zaterdag en zondag tussen 12.00 en 17.00 uur gratis rondvaarten plaats door de maritieme dienstverleners in IJmuiden. Er wordt gevaren door het Loodswezen, Vletterlieden en het Maritiem College IJmuiden. Ook het stoomschip de Adelaar zal ook enkele rondvaarten verzorgen. 

 

De lange wachtrijen in het verleden hebben aangetoond dat de rondvaarten zeer populair zijn. Bezoekers kunnen gewoon in de rij gaan staan. Het Loodswezen werkt met time slots. Er worden voldoende hekken neergezet om de wachtende passagiers te kunnen scheiden van eventuele andere activiteiten op de kade

HET NIJLPAARD (OBA)

Naast de succesvolle Semi-Hybrid systemen heeft TES Industrial Systems een Full-Hybrid systeem ontwikkeld, geleverd en geïnstalleerd bij OBA Bulkterminal Amsterdam B.V. op hun drijvende kraan “Het Nijlpaard”.

Bij deze kraaninstallatie moet het Full-Hybrid systeem altijd actief zijn, gezien het feit dat het grootste deel van het vermogen door het systeem moet worden geleverd. Het moet dus uiterst betrouwbaar zijn. De installatie is op dit moment reeds enige tijd succesvol in bedrijf en functioneert naar volle tevredenheid van de klant.

Quote Jan Brouwer, projectmanager OBA Bulkterminal Amsterdam B.V. tijdens de eerste lossing na ombouw: “Eerste keer dat het Nijlpaard weer in bedrijf is, een spannend moment, het was een spannend en ingrijpend project maar samen met TES hebben we hier hard aan gewerkt. De eerste grijpers, het werkt perfect, grandioos ik kan niet anders zeggen.”

DE ADELAAR

De Adelaar (23.01428) werd in 1925 gebouwd voor rekening van P. Boudewijns te Rotterdam. P. Boudewijns was deelnemer in de stoomsleepdienst MAAS te Rotterdam en voer tot in de zestiger jaren met de ADELAAR als havensleepboot te Rotterdam. 

In 1965 werd de boot verkocht aan de ’s Gravenhaagsche Sleepdienst te Vlaardingen en herdoopt BOTLEK. Opnieuw als ADELAAR kwam ze in de vaart bij P. Molendijk te Vlaardingen. In 1975 tenslotte werd de boot verkocht aan de familie van Gulik te Beverwijk, alwaar de boot nog immer in de vaart is, onder beheer van B. van Gulik.

Het schip is te bezichtigen via de vaste steiger van de Windcat.

MORGENSTER

Onder de naam “Vrouwe Maria”werd deze brik ingezet voor de visvangst in de Noordzee. In 1928 werd het uitgerust met een motor en in 1947 werd het verlengd en hermeten. In 1959 kreeg het de naam “Morgenster”. Het werd daarna gebruikt in de sportvisserij en als radioschip voor radio Del mare. In 1993 heeft de IJmuidenaar Harry Muter het schip gekocht en het vervolgens verbouwd tot een Sail Training schip.

Sinds 2008 is de Morgenster in de vaart als clipperbrik. De missie is het behoud historisch erfgoed, zeemanschap en de persoonlijk ontplooiing van alle opvarenden.

Tijdens het havenfestival kan er aan boord worden gekeken  op dit prachtige Tallship.

DE WYLDE SWAN

Het woord schoener komt van het Engelse werkwoord ‘to scoon’, wat scheren over het water betekent. Er zijn schoeners met 2 tot 6 masten. Bij een tweemast schoener is de achterste mast hoger dan de voorste mast. Topzeil betekent dat er op de voorste mast 1 of 2 ra zeilen staan. Een ra zeil wil zeggen dat er twee rondhouten, de ra’s, zijn die dwars op de mast staan. Zo ontstaat er een vierkant zeil.

De Wylde Swan is de grootste en snelste topzeilschoener ter wereld. Het schip werd 100 jaar geleden in Duitsland in de vaart gebracht, oorspronkelijk als stoomschip voor de haringvloot. Maar wist je dat het verhaal achter de Wylde Swan een echte klassieker is? Een verhaal waarin stormen werden doorstaan en waarbij steeds de koers bijgesteld is om de droom waar te maken? Lees hier meer. 

Prinses maxima

De maritieme Academie IJmuiden/Harlingen komt met het binnenvaaropleidingsschip  “Prinses Maxima”.  Het schip is de gehele dag open voor het publiek waarbij er informatie wordt gegeven over het volgen van diverse nautische studierichtingen.

Aan boord van de “ Prinses Maxima” maken de leerlingen hun langere reizen over de Rijn en in het Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen (ARA) gebied.

Het schip biedt slaapgelegenheid voor maximaal 24 leerlingen  en 4 bemanningsleden en is voorzien van alle moderne navigatie apparatuur.In de praktijk vaart de 56 meter lange “Prinses Maxima” in koppelverband  met de 30 meter lange “Prinses Amalia”. Dit is een tankduwbak  waar leerlingen door een praktijkinstructeur  worden onderwezen  in het omgaan met “natte lading”. Het schip is dan ook volledig uitgerust als een moderne tanker.

ZAANDAM

De “Zaandam” is het korpsschip van het Zeekadetkorps IJmond. Het schip is de opvolger van de welbekende “ Willem Beukelszoon”. De “Zaandam” is in 1953 opgeleverd door de Haarlemsche Scheepsbouw maatschappij als zeegaand betonningsvaartuig. Naast de functie van betonningsvaartuig is het schip gebruikt  voor de bevoorrading van de lichtschepen op de Noordzee. Na vele jaren voor D.G.S.M. ( Directoraat Generaal Scheepvaart en Maritieme Zaken) te hebben gevaren is het schip ingezet als opleidingsschip voor het loodswezen en is het in 1994 uit actieve dienst genomen. Na een periode in Vlissingen te hebben doorgebracht is het schip dit jaar door het Zeekadetkorps IJmuiden als vervanger van de “Willem Beukelszoon”  in gebruik genomen. Het schip ondergaat een grondige onderhoudsbeurt om de komende jaren als trots korpsschip voor de Zeekadetten te kunnen fungeren.

Het schip is uitgerust met Werkspoor TMA 276 hoofdmotor met een vermogen van 430 PK.

blusboot ''de weer''

Naar aanleiding van een zeer grote brand in 1954 werd er bedacht dat er een blusboot met grote capaciteit aan water nodig was vandaar dat in 56/57 Blusboot de Weer gebouwd is, na jaren lang trouwe dienst en meerdere branden en hulpverleningen is eind 2015 besloten dat de boot voor de veiligheidsregio niet meer nodig was. Hierop is de oude bemanning van de Weer opgestaan en heeft de boot in een stichting onder gebracht genaamd “Stichting Blusboot de Weer”. De stichting heeft als doel de boot te onderhouden en open te stellen voor publiek.

Blusboot de Weer zal meerdere demonstraties met de Bluskanonnen (afhankelijk van ligplaats en windrichting) uitvoeren. 

DE NAALDWIJK

De Naaldwijk is gebouwd in het kader van MDAP (Mutuel Defence Assistence Program) onder (Amerikaans) nummer USN MSC 175. Van dit type schip zijn er totaal 32 gebouwd op diverse Nederlandse scheepswerven. De eerste 18 waaronder de Naaldwijk, zijn gefinancierd door de Amerikaanse “Off shore” procedure (MDAP) . De overige 14 zijn door Nederland betaald uit het tegenwaarde fonds van de Marshall-hulp. Het eerste schip en tevens de naamgever van deze klasse is de Hr. Ms. Dokkum. De Dokkumklasse is gebouwd naar Engels voorbeeld (Ton-klasse) met Nederlandse aanpassingen in het ontwerp.

Sleepboot holland

Paraat en Start Klaar. Gelukkig zijn deze vier woorden nog steeds van toepassing op de unieke bergingsjager ‘Holland’. Zo’n 200 spectaculaire reddingen heeft de in 1951 gebouwde zeesleper op haar naam. Even leek het dat dit unieke – meer dan 57 meter lange – schip verloren zou gaan. Maar dankzij de visie van Nederlandse bedrijven, overheden en instellingen konden fondsen bijeen worden gebracht voor aanschaf en restauratie van de ‘Holland’.

Mede dankzij de inzet en het enthousiasme van een hechte groep vrijwilligers kon de Holland grotendeels in oorspronkelijk staat worden teruggebracht en bovendien worden voorzien van de moderne veiligheidsvoorzieningen. Hiermee blijft een stuk authentieke Hollands Glorie voor het nageslacht bewaard. Een monument van Nederlandse scheepsbouwkunde. Zeesleepboot Holland is in meerdere opzichten uniek. Als de veerboot naar Terschelling vol was, wilde eigenaar rederij Doeksen de Holland kunnen inzetten voor de passagiersdienst. Vandaar dat zij bij de bouw van het schip ook de sfeervolle salons hebben laten aanleggen. In die tijd voer de Holland als passagiersdienst met meer dan 800 passagiers aan boord!

Het is de combinatie van het stoer werkschip inclusief haar krachtige Werkspoor-motor met de elegante salons die de Holland zo aantrekkelijk en uniek maakt. Niet alleen voor bedrijven, overheden en instellingen, maar ook voor bruiloften, jubilea en andere partijen en evenementen.De thuishaven van de Holland is Terschelling, en tegenwoordig is de werkhaven Harlingen. 

ELBE

Het verhaal van de Elbe in het kort: De Elbe is begonnen aan haar vierde leven, als gerestaureerde zeesleper, beschikbaar voor het publiek. U kunt de Elbe bezoeken in haar thuishaven Maassluis, tijdens maritieme evenementen in binnen- en buitenland, maar ook een vaartocht maken met dit unieke varende monument, als laatste nog varende zeesleper van Smit.

Ze komt naar het Havenfestival en zal tegen betaling vaartochten verzorgen vanaf de Trawlerkade , tussen de pieren en wellicht naar de windmolens op zee.

RIB EVENTS

RIB Events IJmuiden verzorgt tegen betaling snelle rondvaarten tussen de pieren en op zee.

KNRM: JOHANNA LOUISA

Op 14 september 1968 werd de Johanna Louisa in dienst gesteld als nieuwe reddingboot voor station IJmuiden en opvolgster van de beroemde Neeltje Jacoba. De Noord- en Zuid Hollandse Redding Maatschappij had een opdracht gegeven voor de bouw van 5 schepen in de Carlot Klasse aan de gebroeders Niesten in Delfzijl. De Johanna Louisa was het vierde schip in rij.

KNRM: PRINS HENDRIK

De Prins Hendrik is op 11 juni 1951 gedoopt door Koningin Wilhelmina. Ze had het schip gekregen van de N.V. Stoomvaart Maatschappij Nederland. Zij heeft de boot weer gedoneerd aan de toenmalige K.N.Z.H.R.M. (Tegenwoordig is dat de KNRM. Op 11 juni 1951 doopte ze de boot en gaf ze de boot de naam Prins Hendrik, ter ere van haar reeds overleden echtgenoot die altijd zeer geïnteresseerd was geweest in het reddingwezen.

KNRM: ANNA POULISSE

De Annie Poulisse is een reddingboot van de Valentijn-klasse. Gebouwd in 1994 bij Habeke in Edam en officieel in dienst gesteld op 28 januari 1995. Net als de meeste andere reddingboten van de KNRM is de Annie Poulisse geschonken en in dit geval, vernoemd naar haar Zandvoortse weldoenster. Het door haar aan de Redding Maatschappij nagelaten geld moest was bestemd voor het reddingstation Zandvoort. Dat is dan ook de thuishaven van de reddingboot.

De “Annie Poulisse” is een zogeheten RIB (Rigid Inflatable Boat). De boot is gebouwd van aluminium en heeft rondom een grote opblaasbare band. Deze ‘tube’ dient als extra stabiliteit en drijfvermogen en doet dienst als stootrand bij langszij komen bij andere schepen. Twee waterjets geven de boot een snelheid van maximaal 34 knopen (zo’n 63 km/u). De waterjets worden aangedreven door twee dieselmotoren van 450 pk elk.