SCHEPEN 2024
Zie hier welke schepen er onder andere aan de Trawlerkade in IJmuiden liggen tijdens het Havenfestival 2024.
Rondvaarten
Vanaf het ponton ter hoogte van het Ymuiden Stores vinden op zaterdag en zondag tussen 12.00 en 17.00 uur gratis rondvaarten plaats door de maritieme dienstverleners in IJmuiden. Er wordt gevaren door het Loodswezen, Vletterlieden en het Maritiem College IJmuiden. Ook het stoomschip de Adelaar zal ook enkele rondvaarten verzorgen.
De lange wachtrijen in het verleden hebben aangetoond dat de rondvaarten zeer populair zijn. Bezoekers kunnen gewoon in de rij gaan staan. Het Loodswezen werkt met time slots. Er worden voldoende hekken neergezet om de wachtende passagiers te kunnen scheiden van eventuele andere activiteiten op de kade.
Afrika
Cornelis Vrolijk is een bekende naam in de haven van IJmuiden. De schepen van het visserijbedrijf vissen op onder andere haring en makreel en vriezen de vangst aan boord in. Tijdens het Havenfestival heeft Cornelis Vrolijk een van hun trawlers, de ‘Afrika’, opengesteld voor bezoek. Bezoekers kunnen een kijkje nemen in de wereld van de visserij en meer te weten te komen van de bemanning over duurzame visvangst en het werken en leven aan boord.
Op zaterdag 22 en zondag 23 juni 2024 is het mogelijk om tussen 12.00 en 17.00 uur het schip te bezoeken. Om het schip te kunnen bezoeken is een minimale leeftijd vereist van 12 jaar en is het belangrijk om goed ter been te zijn. Registratie vooraf is niet nodig en gebeurt ter plaatse.
Statenjacht utrecht
Het Statenjacht ‘De Utrecht’ heeft een bijzondere geschiedenis. Statenjachten werden in de periode van ca. 1650 tot 1850 gebruikt voor het vervoer van belangrijke personen. Deze zeilschepen waren dan ook, volgens de destijds geldende normen, van alle gemakken voorzien. De schepen waren rijkelijk versierd. Daarmee werd al van afstand aangegeven dat er hooggeplaatste passagiers aan boord waren.
Deze Statenjacht is gebouwd aan de hand van originele bouwtekeningen uit 1746, die in de archieven van het Scheepvaartmuseum verbleven. Het prestigieuze bouwproject was een initiatief van de Rotaryclub Utrecht in het kader van een werkgelegenheidsproject. Zo’n 100 werkloze jongeren hebben bijna 6 jaar aan het schip gebouwd. Zij hebben daardoor een prachtig ambacht geleerd.
Bij de bouw van het Statenjacht is rekening gehouden met de toekomst van het schip. ‘De Utrecht’ moest in eigen onderhoud kunnen voorzien. Het schip werd daarom voorzien van hedendaagse gemakken. Historisch verantwoord, verborgen achter deurtjes en luiken, bevindt zich moderne besturingstechniek. ‘De Utrecht’ beschikt over een goed geoutilleerde kombuis en een modern toilet. Het schip is dus “anno nu” ook weer van alle hedendaagse gemakken voorzien.
Naaldwijk
De Naaldwijk is gebouwd in het kader van MDAP (Mutuel Defence Assistence Program) onder (Amerikaans) nummer USN MSC 175. Van dit type schip zijn er totaal 32 gebouwd op diverse Nederlandse scheepswerven. De eerste 18 waaronder de Naaldwijk, zijn gefinancierd door de Amerikaanse “Off shore” procedure (MDAP) . De overige 14 zijn door Nederland betaald uit het tegenwaarde fonds van de Marshall-hulp. Het eerste schip en tevens de naamgever van deze klasse is de Hr. Ms. Dokkum. De Dokkumklasse is gebouwd naar Engels voorbeeld (Ton-klasse) met Nederlandse aanpassingen in het ontwerp.
YED PRIOR
De Yed Prior is door Spaansen in gebruik genomen om zand en grind te winnen op de Noordzee.
Dit innovatieve schip doet regelmatig IJmuiden aan, maar ook Engeland en Denemarken.
Spaansen heeft het vaarschema speciaal voor het Havenfestival aangepast en daarom zal de Yed Prior afmeren aan de kop van de Trawlerkade en is te bezichtigen zaterdag vanaf ca. 13 uur en zondag tot ca. 16 uur.
Op de kade staan oude vrachtwagens van het bedrijf die ons een kijkje gunnen in het verleden van het bedrijf.
Goede Verwachting
Het wachtschip de “Goede Verwachting” is een omgebouwde aak. Een wachtschip is in de klassieke betekenis een drijvende kazerne in een marine haven, voornamelijk voor de huisvesting van (licht)matrozen en mariniers. In de huidige tijd betekent een wachtschip meestal een clubhuis te water voor een waterscouting-groep. Een schip die niet alleen voor groepsactiviteiten kan worden gebruikt, maar waar meestal ook mee gevaren kan worden. Binnen Scouting Nederland zijn meer dan 50 wachtschepen met een lengte groten dan 15 meter in gebruik. Vanaf het wachtschip kunnen scouts zelfstandig leren wrikken, roeien en zeilen in meestal in lelievletten. Ze krijgen ook ervaring in het varen met een groter schip. De “Goede Verwachting “is de basis van de scoutinggroep Michiel Adriaanzoon de Ruyter uit IJmuiden. De Goede verwachting ligt als eerste schip na de steiger van Windcatworkboat.
Bron: De Binnenvaart | Foto: Erick Hietbrink
Prinses maxima
De maritieme Academie IJmuiden/Harlingen komt met het binnenvaaropleidingsschip “Prinses Maxima”. Het schip is de gehele dag open voor het publiek waarbij er informatie wordt gegeven over het volgen van diverse nautische studierichtingen.
Aan boord van de “ Prinses Maxima” maken de leerlingen hun langere reizen over de Rijn en in het Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen (ARA) gebied.
Het schip biedt slaapgelegenheid voor maximaal 24 leerlingen en 4 bemanningsleden en is voorzien van alle moderne navigatie apparatuur.In de praktijk vaart de 56 meter lange “Prinses Maxima” in koppelverband met de 30 meter lange “Prinses Amalia”. Dit is een tankduwbak waar leerlingen door een praktijkinstructeur worden onderwezen in het omgaan met “natte lading”. Het schip is dan ook volledig uitgerust als een moderne tanker.
blusboot ''de weer''
Naar aanleiding van een zeer grote brand in 1954 werd er bedacht dat er een blusboot met grote capaciteit aan water nodig was vandaar dat in 56/57 Blusboot de Weer gebouwd is, na jaren lang trouwe dienst en meerdere branden en hulpverleningen is eind 2015 besloten dat de boot voor de veiligheidsregio niet meer nodig was. Hierop is de oude bemanning van de Weer opgestaan en heeft de boot in een stichting onder gebracht genaamd “Stichting Blusboot de Weer”. De stichting heeft als doel de boot te onderhouden en open te stellen voor publiek.
Blusboot de Weer zal meerdere demonstraties met de Bluskanonnen (afhankelijk van ligplaats en windrichting) uitvoeren.
ELBE
Het verhaal van de Elbe in het kort: De Elbe is begonnen aan haar vierde leven, als gerestaureerde zeesleper, beschikbaar voor het publiek. U kunt de Elbe bezoeken in haar thuishaven Maassluis, tijdens maritieme evenementen in binnen- en buitenland, maar ook een vaartocht maken met dit unieke varende monument, als laatste nog varende zeesleper van Smit.
Ze komt naar het Havenfestival en zal tegen betaling vaartochten verzorgen vanaf de Trawlerkade , tussen de pieren en wellicht naar de windmolens op zee.
van laar guard vessels
Van Laar (Maritiem) is opgericht in 1925. Jacobus van Laar (1894) kocht een viswinkel in IJmuiden, Nederland. Deze winkel heette “de Kleine Stores” en werd overgenomen door Jacobus’ zoon Paul Sr. (1914). In 1965 kocht Paul sr. samen met zijn zoon Koos (1943) twee trawlers en startte een sportvisbedrijf genaamd “Sportvisserij IJmond”.
Begin jaren 80 startten ze ook “Van Laar Visserijketting” een handel in kettingen voor gebruik in de visserij. Tegenwoordig is Van Laar Visserijketting Europa’s grootste leverancier van kettingen in deze sector. De sportvisserijactiviteiten zijn in 2005 beëindigd. Tegen die tijd waren de twee sportvissersvaartuigen volledig herbouwd voor wachttaken in de offshore-industrie.
Vandaag bezit en exploiteert “Van Laar Maritime” wereldwijd 30 bewakings-, achtervolgings- en ondersteuningsvaartuigen.
Marsdiep en landtdiep
Dit multifunctionele havenvaartuigen zijn geschikt voor:
• Zeemanschappelijke oefeningen
• Patrouillevaren
• Opleiden
• Rondvaarten
• Ondersteuningsvaartuig
De thuishaven is Den Helder. De multifunctionele havenvaartulgen zijn, oorspronkelijk voor de Koninklijke Marechaussee (KMAR), gebouwd als Damen Stan Patrol 2005 bij Damen Gorinchem. Primair zijn de schepen ontworpen voor het verrichten van toezicht, controle en surveillancetaken van zeeschepen, binnen- en recreatievaart op rivieren en kustwateren. Vanwege de plannen rond de maritieme grensbewaking nieuwe stijl (beleid 2013) diende de KMAR gefaseerd haar zeegaande patrouillevaartuigen te vervangen door kleinere vaartuigen. Vanaf januari 2014 (RV160) werden de vaartuigen door de KMAR gefaseerd uit dienst gesteld.
balgzand (koninklijke marine)
De sleepboten van de marine assisteren bij het af- en ontmeren en het verhalen (verplaatsen naar een andere ligplaats). De sleepdienst is 24 uur per dag, 7 dagen per week inzetbaar. De sleepdienst bestaat uit 3 sleepboten van de Noordzee-klasse (type ASD Tug 2810 Hybrid), de Linge-klasse-sleper Gouwe, 2 kleine sleepboten van de Breezand-klasse en 5 kleine sleepboten van de Schelde-klasse.
Foto: De Binnenvaart
argus
De Argus wordt als duikvaartuig ingezet voor de Defensie Duikgroep. De duikers gebruikt deze als platform bij hun werkzaamheden. Die werkzaamheden bestaan uit onderhoud en reparaties aan schepen en installaties van de marine in de Nederlandse kustwateren en binnenwateren. Ook wordt het schip regelmatig ingezet om te ondersteunen bij het zoeken van vermiste personen of materiaal en doet ze mee aan internationale en nationale mijnenbestrijdingsoefeningen.
albatros
De Albatros is een zeldzame historische sleepboot geregistreerd in Engeland. Volledig gerestaureerd en vernieuwd met moderne technologie zonder zijn historie te verliezen. Het schip levert sleepdiensten en plezier cruises in Europa en tot 150Km buiten haar grenzen.
Tussen 2013 en 2015 is de Albatros volledig gerestaureerd en vernieuwd. Er is uitgebreid werk verricht aan de binnenkant en buitenkant van het schip. De Albatros levert sleepdiensten door heel Europa. Opererende van uit de Port of London. Hij is beschikbaar voor een legio aan sleepdiensten zoals conventional barges, vessels, containerised waste barges, structures, Crane barges, flat top barges and pontoons.
Foto/informatie: Leo Schuitemaker / De Binnenvaart